زیبایی شناسانه کردن دیگری، تحلیل رتوریک بازنمایی کردها در سفرنامه های غربی
نویسندگان
چکیده مقاله:
مقالهی پیشرو از رسالهای استخراج شده است که به مسئلهی بازنمایی کردها در سفرنامههای غربی و شناسایی ابزارهای رتوریکی مورد استفادهی متون مذکور در برساختن متنی تفاوت فرهنگی معطوف بوده است. در رابطه با مسئلهی مورد مطالعه، مهمترین سوالات مطروحه عبارت بودند از: 1. کردها چگونه (با استفاده از کدام یک از ابزارهای رتوریکی) در سفرنامههای غربی بازنمایی (و برساخته) شدهاند؟ 2. آیا بازنماییهای مذکور یکدست هستند یا دوگانه[1]؟ ابزارهای رتوریکی مورد استفادهی این متون سفرنامهای متعدد هستند و در مقالهی حاضر تنها به رصد نحوهی کاربست یکی از این استراتژیها، استراتژی زیباییشناسانه کردن، در متون سفرنامههای غربی اکتفا شده است. لذا پرسش محوری مقالهی حاضر این است: کیفیت و اشکال کاربست استراتژی رتوریکی «زیباییشناسانه کردن» در سفرنامههای غربی دورههای مختلف به چه ترتیب است؟ آیا در سفرنامههای متاخر شاهد تداوم کاربست این استراتژی هستیم؟ چهارچوب تحلیلی- نظری این کار بر پایهی بصیرتهای اخذشده از مطالعات پسااستعماری، بهویژه آرای ادوارد سعید، دیوید سپر، مری پرات و استوارت هال تدوین شده است که مبنای بسیاری از مطالعات معطوف به خوانش متنی برخوردهای بینفرهنگی بوده است. روششناسی مورد استفاده در این کار تحلیل رتوریک است که بهویژه باتوجه به رِوایی و داستانی بودن مواد مورد تحلیل (سفرنامهها) روش متنی درخوری محسوب میشود. در این راستا متون به دو دستهی متون دورهی اول یا استعمار و دورهی متاخر یا مدرن تقسیم شدند. یافتههای ما نشان میدهد که استراتژی زیباییشناسانه کردن هم در متون دورهی متقدم (دورهی استعمار) بهوفور و در اشکال مختلف بهکار رفته است و هم شاهد تداوم کاربست این استراتژی در متون دورهی متاخر (دورهی پسااستعمار) هستیم. لذا کاربست استراتژیهای گفتمان امپراتوری در متون تولیدشده در دورهی پس از استعمار نیز کماکان تداوم دارد. [1] Ambivalent
منابع مشابه
تحلیل برنامه درسی تربیت زیبایی شناسی و شناسایی راهبردهای آموزشی زیبایی شناسانه در دانشگاه فرهنگیان
هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای آموزشی تربیت زیبایی شناسی در دانشگاه فرهنگیان و تحلیل برنامه درسی تربیت زیبایی شناسی آن بود.این پژوهش برخوردار از راهبرد کیفی است. برای پاسخ به سؤال اول از روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس نظر آیزنر از روش «خبرگی آموزشی و انتقاد تربیتی» استفاده شد. جامعه آماری و نمونه در این بخش، برنامه درسی رشته های کارشناسی در دانشگاه فرهنگیان بود. برای پاسخگویی به سؤال دوم با اس...
متن کاملبررسی و تحلیل زیبایی شناسانه پخش زنده تلویزیونی مسابقات فوتبال
هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل زیباییشناسانه برنامههای زنده چنددوربینه مسابقات فوتبال است. روش تحقیق از نظر راهبرد کیفی و از نظر مسیر اجرا مصاحبه نیمهباز و عمیق است. روش نمونهگیری هدفمند است که از میان 15 نفر از کارگردانان و تهیهکنندگان برنامه تلویزیونی ورزشی داخلی (شبکه سه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران) و خارجی (شورای پخش تلویزیونی المپیک) 10 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش آنچه برای باز...
متن کاملخودی از نگاه دیگری در سفرنامه نیکولا بوویه
سفرنامه آیینهای است که میتوان انعکاس تصویر زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، آداب و رسوم و باورها و اعتقادات، رفتار و کردار و فراز و نشیبهای زندگی جوامع مختلف را در آن دید، تصویری گویا و روشن و تا حدود زیادی خالی از غرضورزی و ملاحظه. از جمله این سفرنامهها، سفرنامه «راه و رسم جهان» اثر نیکولا بوویه است. این جهانگرد سوئیسی ضمن سفر به سرزمینهای مختلف، گزارشی جذاب، صادقانه و دق...
متن کاملبازنمایی زن ایرانی در آثار سفرنامه نویسان غربی
سفرنامه ها به عنوان متون فرهنگی برجسته در حوزه ارتباطات میان فرهنگی در این پژوهش به مثابه رسانه ای در نظر گرفته شده اند که در زمان خود تصویری از جامعه ما و بویژه زنان ایرانی را پیش چشم بیگانگان گذاشتند که ریشه و منبع نگرش غربیان درباره ما محسوب می شود. بخشی از این تصویر بیانگر زندگی زنان ایرانی است که از ابعاد مختلف توجه سیاحان را به خود معطوف ساخته است. این اشخاص به عنوان واسطه های فرهنگی، در ...
15 صفحه اولخودی از نگاه دیگری در سفرنامه نیکولا بوویه
سفرنامه آیینهای است که میتوان انعکاس تصویر زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، آداب و رسوم و باورها و اعتقادات، رفتار و کردار و فراز و نشیبهای زندگی جوامع مختلف را در آن دید، تصویری گویا و روشن و تا حدود زیادی خالی از غرضورزی و ملاحظه. از جمله این سفرنامهها، سفرنامه «راه و رسم جهان» اثر نیکولا بوویه است. این جهانگرد سوئیسی ضمن سفر به سرزمینهای مختلف، گزارشی جذاب، صادقانه و دق...
متن کاملتحلیل زیبایی شناسانه فرم و نقش در زیور آلات ملیله طلای ایران( دوره اسلامی تا کنون)
هنر ملیله سازی با برخورداری از پیشینه ی باشکوه تاریخی، غنای فرهنگی و زیبائی کم نظیر، در دوره اسلامی به اوج خود می رسد. در این دوره سنت های دیرینه هنر ملیله سازی ایران علاوه بر ادامه حیات خود، قالبی نو از نقشمایه ها و فرم ها، که تلفیقی از سلایق حکام و حامیان و هنر زرگری عاریت گرفته از آنها با ملیله سازی پیش از اسلام در ایران است، به خود می گیرند. ملیله سازان دوره های مورد پژوهش، با به کا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 21 شماره 1
صفحات 9- 47
تاریخ انتشار 2014-03-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023